En slank pizza – ett recept från Staffan

Tyvärr så ligger min styrka inte i matlagning, men jag har en enkel liten egen favorit som jag gärna delar med mig av till vårt brudpar!


Botten:

5 dl vetemjöl
25 g jäst
3 dl vatten
½ tsk salt

Fyllning:
250 g keso
2 dl fraiche
2 msk mjöl
2 msk olja
Salt, peppar enligt smak och tycke
250 g rökt skinka
1 purjolök
Vitlök pressad även detta efter mod och tycke
Börja med degen (botten), gärna ett antal timmar i förväg så att den får jäsa.

pizzaSätt ugnen på 225 grader. Baka ut på smord plåt. Blanda allt utom skinka och purjo till en smet. Lägg på halva smeten, finstrimla lök och skinka. Droppa sedan på resten av smeten. Grädda i 15 min.

Leave a Reply

